Att äta mer än vad man behöver av olika anledningar.

Känsloätare, äter när man har tråkigt, äter bara för att man borde, äter chips för att det gör ju alla andra, beställer in en extra stor popcorn till bion bara för att det "alltid har varit så", maten var för god för att sluta...
Det finns många anledningar till att många äter fast vi inte borde. Jag försökte analysera varför jag äter mer än jag borde. Oftast är det för att jag har tråkigt kom jag då fram till. Har jag gå ett liiitet sug, så "kan jag ju lika gärna gå och äta för jag har ju ändå inget för mig". Och då är mackor en stor bov för mig. Att hålla sig till en-två mackor gick inte för mig tidigare. Oftast tog jag fyra, fem stycken. Ibland sju... Och det behövs ju inte för att man är "lite sugen". Men, dom är ju så goooda...
Nu som regel har jag: max två mackor. Oftast fixar jag bara en macka, och delar den sedan i två. Då känns det som om jag fick två mackor (om jag ville ha två olika pålägg t ex, eller om det bara var "mängden" det var frågan om). Och det har hjälpt mig mycket!

Och att jag nu nästan helt har bytt ut godis och chips emot frukt och grönsaker, har visserligen inte hjälpt mig att ta bort "behovet" av att äta när man ser på film, men det har hjälpt till att minska det. Jag behöver inte längre en stor mängd, men nu vill jag ändå ha något. Mitt mål är att inte behöva äta något. Men sedan kommer det antagligen vara så att jag VILL äta något till en film, men då ska det vara för att jag vill, och inte för att det är någon idé jag har fått för mig om att det "är så det ska vara", eller "kompisen äter ju chips, jag kan ju inte sitta här och inte äta någonting..?"

Och att tänka "halva tallriken med grönsaker", och att jag får inte ta om. Utan det som ligger på tallriken är det jag får nu, har gjort att jag uppskattar maten jag äter mycket mer, för nu finns det inte en "obegränsad mängd". Jag upplever att jag äter långsammare och njuter mer av maten, för jag ser att den snart är slut. Tidigare har det ju bara varit att ta en tallrik lika överfull som den första, för jag hade inga gränser. Ibland blev det även en tredje gång. Men äter man långsamt, tänker på vad man äter och verkligen smakar på det man äter än slänger i sig maten så upplever iallafall jag att man blir mer nöjd.

Så mycket här handlar väl om att bryta vanor, och tankemönster. Är du uttråkad, och har ätit middag redan? GÖR NÅGOT ANNAT! Lär dig spela gitarr, gör ett armband, spela ett spel, gå ut och gå, klappa katten... Bara det inte innebär att du äter. För med sysselsättning så leder du tankarna till annat, och då glömmer du bort det där "suget".
Är du ledsen? Ring en kompis, eller klappa en katt. Äter du chips fast du inte vill? SLUTA. Gör det du vill, inte det du "borde för det borde vara så", eller "någon annan äter = jag måste äta". Nej, det måste du inte.

Men, har man inte ätit, eller behöver äta så ska man självklart ÄTA. Att äta ordentligt är jättejättejätteviktigt. Så mina tips här handlar om småätande och överätning, inte att komma på sätt att sluta äta normalt. För faktum verkar vara att människor som försöker gå ner i vikt äter antingen alldeles för mycket, eller alldeles för lite. Och äter du för lite så motarbetar du kroppen och du kommer inte må bra. Så, snälla vänner, ät som ni ska.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Hej! Tittar in lite hos dig =) Kände igen mig på hela texten och håller med viktigaste är att bryta mönstret!

Svar: =) Absolut, det tror jag med. Det är ju så svårt, men det går ju... Om man kämpar... =)
meadow.webblogg.se

2013-02-03 @ 18:26:47
URL: http://tankarhittditt.blogg.se/
Postat av: felicia

bra skrivet!!

Svar: Tack! :)
meadow.webblogg.se

2013-02-03 @ 20:00:40
URL: http://tkhl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0