Att lära sig av sina misstag.

Nu när jag har haft åtminstonde två veckor som har varit väldigt bra, och jag har följt det jag vill, och gjort som jag vill, så har jag haft lite tid att reflektera över varför mina tidigare viktnedgångsförsök aldrig har fungerat. Jag har försökt att gå ner i vikt fyra gånger tidigare.

Första gången så provade jag på någon pulverdiet. Jag stod ut några dagar. Sen var jag så hungrig att jag åt hur mycket som helst, och svor över att aldrig testa det igen. Då försvann suget att vara nyttig och försöka gå ner i vikt totalt.

Andra gången så började jag träna hysteriskt. Jag köpte en matta för att träna pilates på. VARJE dag. En timme minst. Jag ställde mammas träningscykel i mitt rum och cyklade en mil om dagen. Minst. Jag gick på långa dagliga promenader. Och försökte samtidigt äta så lite som möjligt. Det funkade inte heller. Jag tröttnade på att aldrig göra annat än träna, och jag blev så hungrig att jag höll på att driva mig själv till vansinne.

Tredje gången försökte jag utesluta allt vad bröd/pasta/ris/potatis/godis/glass/bakverk osv heter. Vilket ledde till att det enda jag ville ha var just det. Det slutade med att jag totalt frossade i rostade mackor med ost.

Fjärde gången gick jag ner 7 kg på tre månader. Det gick ju bra det här, tänkte jag, "såhär länge har jag aldrig klarat mig" tänkte jag när 2,5 månad hade gått. Jag började springa 3 dagar i veckan, uteslut återigen pasta/ris/potatis/bröd. Sen skadade jag benet. Jag kunde inte springa längre. Jag började äta bröd. Vilket ledde till tröstätning för jag kände mig så dålig som aldrig kan hålla någonting... Och gick upp 10 kg.

Därför försöker jag nu lära av mina misstag. Jag äter pasta/ris/potatis/bröd, men i en liten mängd. Jag tycker alldeles för mycket om det för att strunta i det, och jag tror inte att kroppen mår dåligt av kolhydrater i en vettig mängd. Då känner jag att jag får det där jag vill ha, men jag överäter inte.
Och nu startar jag med en (i princip) godisfri månad, för att komma ifrån det dagliga behovet av socker. Vilket har gått över förväntan. Sedan kommer jag äta godis, men bara på helgen och i en vettig mängd. Dvs inte äta en Ben and Jerrys, en hel chipspåse och en chokladkaka, som jag tidigare gjort.

Ibland tror jag det är himla viktigt att se tillbaka på vad man har gjort, och se vad man kan lära sig av det. Oftast kan man det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0